Czy chałwa może być zdrowa?

ChałwaOryginalna chałwa pochodzi z bliskiego wschodu, ale również jest często robiona i sprzedawana w krajach bałkańskich. Tak długo jak jest ona spożywana tak wiele istnieje jej sposobów wykonania, jednak podstawowy przepis zawiera nasiona lub ziarna orzechów oraz naturalny słodzik.

Najczęściej dodaje się miodu lub brązowego cukru z dodatkiem składników takich jak woda różana, szafran, suszone owoce lub orzechy. Chałwa jest niezwykle popularnym słodkim upominkiem w krajach arabskich często pojawia się na bankietach oraz różnego rodzaju uroczystościach. W małych ilościach dostarcza nam wielu potrzebnym składników mineralnych, które znajdują się w orzechach czy miodzie. Nie zawiera ona żadnych sztucznych barwników czy chemicznych dodatków.


Nazwa „chałwa” pochodzi od arabskiego słowa hulw co oznacza „słodkie”. Istnieją rodzaje chałwy, które są tak mocno słodkie, że mogą być nieprzyjemne w jedzeniu jednak mogą być też takie umiarkowanie słodkie. Każdy kucharz ma inne spojrzenie na temat tradycyjnej receptury, wiąże się to najczęściej z częściami świata, w której jest ona wykonywana. Taka ilość kombinacji smaku oraz struktury uważana jest za jak najbardziej dopuszczalną.


W zależności od regionu chałwa może być robiona na przykład z nasion słonecznika, pszenicy czy sezamu. Jednak podstawowy składnik to miód. Wariacje, jeżeli chodzi o dodatki mogą być równie różne od składników roślinnych takich jak marchew czy dynia po kakao i orzechy. Pamiętajmy, zatem ze chałwa jest bardzo zdrowa pod warunkiem, że nie zjemy jej za dużo. Nie zawiera ona cukrów prostych, dlatego zaraz po jej zjedzeniu nie czujemy się syci.


Wiele osób zna chałwy z sezamem, która jest wykonywana na Bałkanach w Turcji. Jest ona na bazie, tahini czyli pasty z utartego sezamu, następnie miesza się to z miodem i ugniata w lepkie ciasto. Kiedy ciasto już jest gotowe tnie się je na odpowiednie części. Niektórzy kucharze dzielą masę na polowe i jedną z nich mieszają z kakao dzięki takiemu sprytnemu zabiegowi mamy marmurkową czekoladową chałwę. Niektórzy także dodają pistacji, orzechów lub innych suszonych owoców.

Tak zrobiony przysmak mimo tego ze jest bardzo słodki jest zrobiony tylko z naturalnych składników. Oczywiście może się wydawać tłusty, ale jest to skutek naturalnego oleju z orzechów. Na szczęście nie jesteśmy w stanie zjeść chałwy dużo z racji jej intensywnego smaku i aromatu. Odpowiednia ilość może poprawić nam nastrój, ale również pozytywnie wpłynie na nasz organizm.